Het schip is in 1914 gebouwd in Vrijenban (Delft) door
firma H. Boot en Zoon op scheepwerf De Groot als
sleepschip Corja. Een kastje van 38 m x 6,50m x 2.07m en
331 ton groot. Het schip had een flinke roef, niet zo’n
grote dekhut en was voorzien van een stuurstelling met
een platliggend stuurrad. De stuurstand was helemaal
open en er was alleen een scherm dat verschoven kon
worden voor wat bescherming tegen wind en regen.
In 1939 kopen Gerrit Serné en Jacomina Johanna (Mina)
de Leeuw van Weenen het schip en ze noemen het Gerja.
Maar al in 1940 wordt het schip te Velzen gevorderd door
de Duitsers. Gerrit en Mien moesten er op staande voet
af. De verdere oorlogsjaren is het schip in Duitse
handen geweest.
De Duitsers hebben de kop eraf gehaald en vervangen
door een klep zodat ze er met materiaal in en uit konden
rijden om naar Engeland te varen. Tijdens de oorlog is
door een brandbom ook het achterschip beschadigd. Dit is
nog door de Duitsers hersteld en daarbij is ook de kop
er weer aangezet.
Na de oorlog is na een zoektocht het schip weer
teruggevonden in Groningen met een gebroken roerkoning.
Het schip was zeer uitgeleefd. Vanuit Groningen is het
schip naar Klaas van Aken, Rivierdijk, Neder-Hardinxveld
(Hardinxveld-Giessendam) 1907(?) - 1987, beter bekend
als Scheepswerf De Hoop (bron Debinnenvaart.nl),
gebracht. Het was zo’n puinhoop dat zwager Henk de Leeuw
van Weenen zei: Zou je er geen boot voorzetten en het
buiten Hoek van Holland brengen?
Enfin de schouders eronder gezet en van lieverlee weer
opgebouwd. Dat heeft ruim een jaar geduurd. December
1946 is het schip weer in de vaart gekomen.
Begin 1951 is de Gerja betrokken geweest bij een flinke
aanvaring. De kop was zo beschadigd dat het schip op het
nippertje niet is gezonken. Door het waterdichte schot
bleef het water in de voorpiek staan. Na leegpompen
bleek het lek ongeveer 10 cm boven de waterlijn te
blijven.
In 1954 is te Monnickendam een motor ingebouwd, een
Demag van 120 pk. De motor kwam uit een vissersschip en
is na volledige te zijn gereviseerd in de Gerja gezet.
De tonnenmaat veranderde toen in 324 ton.
Het schip is omstreeks 1969 gesloopt door Metaal- en
Sloopwerken G. K. Timmerman te Ooltgensplaat.