Het
Hof van Weena

Weena
Toekomst
Dat
het nog lang niet voorbij is met de naam Weena lijkt me duidelijk. Sterker nog,
het zal alleen nogmaar mooier worden. Voor het Weena ligt een grootse toekomst
in het verschiet. En dan nogwel de zeer nabije toekomst.
Het
Weena is namelijk de kern van een Nieuw Sleutelproject. Dit project dat 'Rotterdam
Centraal' heet is een samenwerkingsverband van vijf partijen en heeft tot
doel de komende jaren een nieuw Rotterdam Centraal te realiseren. Aanleiding voor
een nieuw Rotterdam Centraal was de komst van de hogesnelheidslijn
(HSL) en RandstadRail. Het aantal reizigers
zal hierdoor toenemen van zo'n 40 miljoen in 2004 tot 75 miljoen in 2025.
Het
vorige Centraal Station van Rotterdam was hierop niet berekend.
De komst van
de HSL en RandstadRail is ook goed voor de Rotterdamse economie. Mensen zullen
staan te popelen om hun bedrijfje in Rotterdam te vestigen.
Een mooi Weena
is daarbij een must.
Het
centraal station van Rotterdam is een belangrijk openbaar vervoersknooppunt. Met
zo'n 140.000 mensen per dag, verwerkt het dagelijks evenveel reizigers als Schiphol.
De laatste jaren is het station uit zijn jas gegroeid.
Het nieuwe station
moet straks dagelijks ruim 210.000 mensen per dag kunnen verwerken. Naar verwachting
passeren
dan dagelijks 11.000 mensen de toegang aan de noordzijde en 102.000 mensen de
toegang aan de zuidzijde. De overige reizigers gebruiken het station als overstap.
In het ruimtelijke ontwerp van het nieuwe Rotterdam Centraal krijgen de voetgangers
voorrang boven andere verkeersstromen. In de nieuwe situatie kom je als voetganger
in 1e instantie in een te bouwen transferhal. Deze zal gebouwd worden waar nu
het stationsplein is. De transferhal is het knooppunt in het station. De ruime
opzet van de nieuwe transferhal biedt reizigers ruimte rustig te wachten op een
aansluiting of vriend. Er worden diverse winkels en restaurants en andere diensten
ondergebracht. In de nieuwe situatie zijn de tramhaltes aan de oostkant van de
transferhal. De toegang tot de Metro en RandstadRail is in het midden van de transferhal.
Bij
het verlaten van het station direct op het Weena voel je je meteen in het centrum.
Om dat ook echt te bereiken zijn twee veranderingen nodig. Het Weena wordt veranderd
in een boulevard met meer ruimte voor voetgangers.
Ten
tweede wordt de verdere inrichting van het Weena nog aantrekkelijker waardoor
het station volwaardig onderdeel van het stadscentrum wordt. Vanaf de wederopbouw
is het voor Rotterdam de taak om negatieve stadsdelen te veranderen in aantrekkelijke
woon- en werkgebieden.
In 1976 was het Weena nog leeg en werd er aan het Hofplein
gebouwd aan de Shell toren. Tien jaar terug vond de oplevering van het gebouw
van Nationale Nederlanden plaats en 4 jaar geleden gold dat voor het Westin hotel.
De verstedelijking van het stationsgebeid en het Hofplein is een logische
vervolgstap. Hierbij moet worden uitgegaan van wat typisch Rotterdams is. De uitdaging
is vooral om het gebied ten noorden van het Weena te ontwikkelen tot een volwaardig
centrumonderdeel.
Om
het conflict tussen voetganger en auto op het Weena op te lossen is besloten het
autoverkeer op het Weena door middel van tunnels ondergronds te brengen. Dit geldt
ook voor een groot gedeelte voor het bestemmingsverkeer. Er wordt bij het Weena
ter hoogte van het station een tunnel aangelegd met twee keer twee rijbanen. De
gemeente is bezig met een onderzoek naar de mogelijkheid om een ondergrondse T-kruising
aan te leggen die de tunnel verbindt met een ondergrondse parkeergarage. Dit onderzoek
richt zich op twee varianten: de onvolledige en volledige T-kruising.
De
trams blijven bovengronds. Het conflict met het kruisende autoverkeer op het stationsplein
wordt hiermee opgeheven. Het voorstel is om het tramtracè en de haltes
te verleggen naar de oostzijde van het stationsplein en de trams via het Delftseplein
en de Poortstraat naar het Weena te geleiden. Op deze manier wordt betrekkelijk
eenvoudig een tramverbinding met Noord gevormd.
Een dergelijke verbinding
geeft verlichting van de verkeersdrukte op het Hofplein doordat het aantal trambewegingen
hier afneemt. De bushaltes zijn in de plannen op dit moment gesitueerd in de Conradstraat.
Door
de ondertunneling van het autoverkeer op het Weena, is het mogelijk om een parkeergarage
(650 plaatsen) onder het Kruisplein te bouwen. De aanleg maakt geen onderdeel
uit van het project Rotterdam Centraal.
Aan beide kanten van het stationsplein
komen fietspaden met 2 richtingen. In de Conradstraat is het mogelijk een fietsenstalling
aan te leggen (7.000 plaatsen). Aan de westzijde van het station is het mogelijk
om passagiers af te zetten en op te halen. De taxistandplaats wordt hier ook gevestigd.
In de impressies van het
nieuwe Weena lijkt geen ruimte meer te zijn voor het Weenapoint. Er lijkt hier
een hogere toren voor in de plaats te komen. Er wordt gesproken over 150 meter.
Dit lijkt me echter wat overdreven. Dat het een stuk hoger wordt dan wat er nu
staat is in ieder geval zeker (het ontwerp lijkt overigens veel op dat van Pschorr).
Laten we het voorlopig maar houden op 100-125m. Reken echter niet op een al te
snelle realisatie. Deze toren maakt onderdeel uit van de spin-off van het CS-project
(>2010). Misschien dat dat uiteindelijk alleen maar zal betekenen dat de toren
nog hoger kan worden.
De
toren achter NN maakt wél deel uit van het CS-project en zal dus min of
meer integraal met de bouw van het nieuwe station worden opgetrokken. In principe
is hier tot 150 meter (en zelfs hoger) mogelijk. De huidige plannen gaan echter
niet veel hoger dan zo'n 120 meter. Bovendien zal hier nog een klein voorbehoud
gemaakt moeten t.a.v. de realisatie. De toren is bestemd voor woningen, maar staat
precies in een zone waar de geluidbelasting door de treinen eigenlijk te hoog
is. Milieuregels zullen dus nog roet in het eten kunnen gooien. Vast staat in
ieder geval dat het hele stationskwartier een enorme verdichting tegemoet gaat.
Streven is om het volwaardig onderdeel te laten uitmaken van het huidige stadscentrum,
met een flinke dosis woningen en voorzieningen. Velen onder ons zullen nu nog
nauwelijks beseffen dat voor dit gehele gebied (zie ook Coolsingeltoren, Pschorr
en Calypso) aan de vooravond staan van een SUPERdecennium voor alles en iedereen
die het bouwen een warm hart toedraagt! Ik zou bijna zeggen; maak van alle hoeken
en gaten nog snel wat foto's, want over tien jaar herken je er niets meer van
terug.

Toekomst
Station Hofplein
Indien
je als bezoeker van deze site ook mijn stukje over de geschiedenis van het (hof
van) Weena gelezen hebt, ben je net als ik enorm geinteresseerd in de toekomst
van het station Hofplein. Deze is als volgt:
Zoals
eerder vermeld komt de HSL en Randstadrail naar Rotterdam. De HSL (hogesnelheidslijn)
heeft al een aardige bekendheid, maar Randstadrail is voor Rotterdammers die geen
regionale krant lezen, nog aardig vreemd. Het houdt in dat de Erasmuslijn die
nu loopt van Spijkenisse Akkers naar Centraal station, doorgetrokken wordt naar
Den Haag.
Om dit zo goedkoop mogelijk te kunnen uitvoeren, maakt het traject
vanaf de A20 gebruik van de Hofpleinlijn. Dat betekent dat het stukje viaduct
van de Hofpleinlijn (van Hofplein tot en met de A20) een nieuwe bestemming moet
krijgen en het station Hofplein opgedoekt kan worden. Wat er met het viaduct gebeurt,
is nog niet duidelijk. Er zijn mensen die graag een fietsverbinding willen tussen
noord en centrum. Anderen zien graag dat er stadstuinen worden aangelegd. De
vrienden van de hofpleinlijn, vertegenwoordigd door hofbogen BV zijn op dit
moment bezig met de planvorming voor het viaduct.
Inmiddels
heeft het college de inhoud van een overeenkomst vastgesteld die de gemeente Rotterdam
met Railinfrabeheer sluit. Het betreft een overeenkomst met Railinfrabeheer in
de rol van beheerder van de huidige Hofpleinlijn en projectmanager voor delen
van het project RandstadRail.
CityCorp, een samenwerking van zes Rotterdamse
corporaties, ziet het hergebruik van het viaduct als aanjager voor de ontwikkeling
van de omliggende buurten en de verbetering van het leefklimaat. Ad
Hereijgers
van NADC uit New York heeft de mogelijkheden van het Hofpleinviaduct onderzocht.
Evert Verhagen (49) van CityCorp, projectmanager voor het projectbureau Hofpleinlijn
zegt hier het volgende over:
"De corporaties hebben mij gevraagd om iets te bedenken voor de Hofpleinlijn
omdat hij uit bedrijf wordt genomen. Ze zijn bang dat het dan misschien ellende
wordt. Ze hebben bedacht: als we nu ingrijpen, kunnen we dat voorkomen. Ik vind
alleen al het feit dat ze dit initiatief hebben genomen, bewonderenswaardig. Dat
ze er geld voor
vrij maken, erover nadenken. Een paar corporaties hebben daar
ook een direct belang. Ze anticiperen op veranderingen in de wijk en op waardevermeerdering
van hun eigendommen daar. Om dit te stimuleren moet dat gebied een andere identiteit
krijgen. We willen een aantal
zaken tegelijk aanpakken om het gebied interessanter te maken. We zijn nog maar
net begonnen. We willen in ieder geval nadrukkelijk de bewoners in dat gebied
erbij betrekken. Om daar de creatieve gekken naar boven te krijgen die al jaren
rondlopen met een plannetje. Ik wil het vooral simpel houden. Je wilt vooral dingen
mogelijk maken. Ga ruimtes scheppen die degelijk en goed vorm gegeven zijn, waar
dan van alles kon en ook kan gebeuren. Ik ga vervolgens niet zelf zitten bedenken
wat daar allemaal moet komen. Laat het over aan de creatieve krachten van de stad.
Er zit al waanzinnig veel in een buurt of een stad. Dat hoef je alleen maar aan
te spreken"
Ik
heb uiteraard wel een suggestie voor de heer Verhagen:
Sloop heel dat armzalige
station Hofplein. Hoewel de monumentstatus inmiddels is verleend is deze nog niet
definitief, dus doe het nu het nog kan. Doe onderzoek naar de fundamenten van
het Hof van Weena. En bouw er vervolgens een monument dat rechtdoet aan het gebouw
dat staat voor de stichting van de stad Rotterdam. Dat begraven ligt onder het
station.
Bouw vervolgens een gigantische Donjon. Hoger dan het hoogste gebouw
in Nederland. Laat de architecten zich inspireren door tekeningen van van
der Lelij, Rademaker
en Altmann.
En noem deze wolkenkrabber vervolgens:
Het
Hof van Weena
Zodat
het kasteel dat de naamgever is geworden van het meest indrukwekkende stukje Rotterdam
eindelijk haar plaats krijgt in het stadsbeeld, dat haar toekomt.
Ben je dit met me eens. Surf dan naar 'Rotterdam Sloopt' en laat je mening achter.