De
Tak CORNELIS DE LEEUW VAN WEENEN*1846
1
Pieter de Leeuw van Weenen, 1874
2 Wilhelmina de Leeuw van Weenen, 1876
3
Christiaan Willem de Leeuw van Weenen, 1877
4 Cornelia de Leeuw van Weenen,
1879
5 Wilhelminus de Leeuw van Weenen, 1880
6 Adriana Helena de Leeuw van
Weenen, 1881
7 Johanna Maria de Leeuw van Weenen, 1882
8 Geertruida Maria
de Leeuw van Weenen, 1883
9 Cornelis Martinus de Leeuw van Weenen, 1885
10
Wilhelmina de Leeuw van Weenen, 1886
11 Martinus de Leeuw van Weenen, 1887
12
Bernardus de Leeuw van Weenen, 1888
13 Arie de Leeuw van Weenen, 1891
14
Cornelia de Leeuw van Weenen, 1892
Vader van
1 Johanna Maria de Leeuw van Weenen, 1900
2 Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, 1902
3 Cornelis Teunis de Leeuw van Weenen, 1907
4 Jacomina Johanna de Leeuw van Weenen, 1908
5 Pieter de Leeuw van Weenen, 1910
6 Teunis de Leeuw van Weenen, 1913
Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, geboren te Varik op 28 juni 1902
Overleden te Haarlem op 24 december 1989
Stuurman-kapitein-eigenaar-zeeman, schipper en kapitein grote kustvaart.
Hij is getrouwd te Rotterdam op 17 maart 1938 met Johanna Edelschaap
Geboren te Rotterdam op 29 oktober 1917
Overleden op 18 augustus 1994, demonstratrice en verkoopster op beurzen.





Uit dit huwelijk:
1 Pieter Willem de Leeuw van Weenen, 1939
2 Willem Hendrik de Leeuw van Weenen, 1943
3 Jacobus Johannes (Jaap)de Leeuw van Weenen, 1949
Pieter Willem *1939 schrijft over zijn vader:
In WOII was er voor mijn vader geen vaarwerk. Hij kocht
pleziervaartuigjes, kleiner of groter, knapte die op en verkocht ze dan
weer.
Maar hij vergat niet er zelf ook een beetje vaarplezier van te
hebben.
In de laatste oorlogsjaren was een roeiboot belangrijk voor de
voedseltochten.
In de eerdere oorlogsjaren voeren we wel met een
roeiboot met zeiltuig van Vlaardingen naar Dordrecht om de familie daar
te bezoeken en een nachtje over te logeren voor we weer terugvoeren
(over de Oude Maas).
Mijn vader kon erg gesloten zijn, maar in de rol van gezinsman kon
hij zich op momenten goed uiten als zorgzaam en creatief vader en
echtgenoot. Trouwens dat uiten lukte ook wel in periodes in het varen.
Denk bijvoorbeeld aan zijn journaal op rijm. En je komt het tegen in de
ansichtkaarten, met korte teksten, die hij vanaf de Markab stuurde.

Hendrik Harber *1902 is ook kapitein geweest van de Constant.

Eigenaars van dit in 1932 door Scheepswerf Van der Werff uit Deest gebouwde schip
zijn van 1932 tot 1938, Pieter 1874 en zijn zoon Hendrik Harber 1902 en van 1938 tot 1941 Hendrik Harber. In 1941 werd
het schip door de Duitse bezetter in beslag genomen en ondergebracht bij Duitse
rederij. Na de oorlog hebben de oorspronkelijke eigenaars haar terug gekregen,
waarna het in 1948 verkocht werd. Van Roel Zwama (http://surf.to/shiplover) kreeg ik te horen dat de Constant in 1972 verkocht is en verhuist is naar Belgie. Dat is het schip gebruikt voor in de sportvisserij na wat aanpassingen onder de naam Bounty IV. Of het nog in de vaart is is onzeker.
Hieronder volgt een technische specificatie:
LXBXdiepte 40,78 X 6,28 x2,36 meter
Inhoud: 199 bruto registerton, 118 netto
Laadvermogen: 240 ton
Motor: 2-cil 2-tact Bolnes, 110 PK
1953: 200 PK 4-cil. 2-tact Bolnes
Snelheid: 8,5 mijl
Bouw: Gebr. vd Werf, Deest, 1932
Bouwnummer: 190
Roepnaam: NKWV
Eigendom
1932-1938: NV M.S. WOPO (directie: vader P. de Leeuw van Weenen en zoon H.H. de Leeuw van Weenen)
1938-1941: H.H. de Leeuw van Weenen (roepnaam: PDLI)
1941-1945: (Duitse eigenaar)(naam: Herta Johanne)
1948-1953: F. Blaauw (naam: Constant)
1953-1972: H. Engelsman (naam: Tanny)(roepnaam PHXU)
1972 S.P.R.L. Bounty (Bount Ltd), te Ostende(naam: Bounty 4)
Verbouwd
1956 verlengd
1965 mast en laad- en loslier verwijderd
1972 omgebouwd voor sportvisserij
Carpe Diem

Hendrik Harber *1902 heeft het scheepje na de oorlog gekocht als ijzeren casco en toen omgebouwd naar een charterscheepje met 16 slaapplaatsen voorin, onder het bakdek, verdeeld over 8 hutten. Onder het achterdek was geen stahoogte. Toen het onderhoud teveel werd, heeft hij het schip verkocht, ongeveer in 1972. Rond 2008 is het schip nog gezien, maar de steven was inmiddels veranderd in een rechte vooruitvallende steven. Er hebben veel stoomscheepjes gevaren van ongeveer deze afmetingen, met vracht en als veerbootje. Het hoge bakdek bood dan ruimte voor passagiers. De grote rechthoekige raamopeningen die er oorspronkelijk waren wijzen ook op gebruik als passagiersruimte. Lengte over alles: 19,30 meter; breedte 3,68 m; diepgang 1,2 m.
Hendrik Harber *1902 is ook kapitein geweest van de Helene.
Hier heeft hij zelfs een lied over geschreven op de wijs van Ketelbinkie.
In de "Schuttevaer" van 16 juni 1951 is dit lied gepubliceerd. Lees er hier maar over: