|||||

HOME
 
 
 








 
 

 

 

Hendrik Harber

Hendrik Harber. Foto gekregen van Pieter Willem *1939 in 2007.


 

Hendrik Harber 1902 komt uit de tak Cornelis *1846:


De Tak CORNELIS DE LEEUW VAN WEENEN*1846
1 Pieter de Leeuw van Weenen, 1874
2 Wilhelmina de Leeuw van Weenen, 1876
3 Christiaan Willem de Leeuw van Weenen, 1877
4 Cornelia de Leeuw van Weenen, 1879
5 Wilhelminus de Leeuw van Weenen, 1880
6 Adriana Helena de Leeuw van Weenen, 1881
7 Johanna Maria de Leeuw van Weenen, 1882
8 Geertruida Maria de Leeuw van Weenen, 1883
9 Cornelis Martinus de Leeuw van Weenen, 1885
10 Wilhelmina de Leeuw van Weenen, 1886
11 Martinus de Leeuw van Weenen, 1887
12 Bernardus de Leeuw van Weenen, 1888
13 Arie de Leeuw van Weenen, 1891
14 Cornelia de Leeuw van Weenen, 1892


Vader van
1 Johanna Maria de Leeuw van Weenen, 1900
2 Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, 1902
3 Cornelis Teunis de Leeuw van Weenen, 1907
4 Jacomina Johanna de Leeuw van Weenen, 1908
5 Pieter de Leeuw van Weenen, 1910
6 Teunis de Leeuw van Weenen, 1913


Hendrik Harber de Leeuw van Weenen, geboren te Varik op 28 juni 1902
Overleden te Haarlem op 24 december 1989
Stuurman-kapitein-eigenaar-zeeman, schipper en kapitein grote kustvaart.

Hij is getrouwd te Rotterdam op 17 maart 1938 met Johanna Edelschaap
Geboren te Rotterdam op 29 oktober 1917
Overleden op 18 augustus 1994, demonstratrice en verkoopster op beurzen.

Johanna Edelschaap. Foto gekregen van Pieter Willem *1939 in 2007.
 
 

Johanna Edelschaap. Foto genomen op 8 augustus 1950. Foto uit het familiearchief van cornelis *1931Hendrik Harber 1902. Foto genomen op 8 augustus 1950. Foto uit het familiearchief van cornelis *1931




Hendrik Harber. Foto genomen op hun vijftigjarig huwelijksfeest op 17 maart 1988. Foto uit het familiearchief van Cornelis *1931.Johanna Edelschaap. Foto genomen op hun vijftigjarig huwelijksfeest op 17 maart 1988. Foto uit het familiearchief van Cornelis *1931.

Uit dit huwelijk: 
1 Pieter Willem de Leeuw van Weenen, 1939
2 Willem Hendrik de Leeuw van Weenen, 1943
3 Jacobus Johannes (Jaap)de Leeuw van Weenen, 1949



Pieter Willem *1939 schrijft over zijn vader:


In WOII was er voor mijn vader geen vaarwerk. Hij kocht
pleziervaartuigjes, kleiner of groter, knapte die op en verkocht ze dan weer.
Maar hij vergat niet er zelf ook een beetje vaarplezier van te hebben.
In de laatste oorlogsjaren was een roeiboot belangrijk voor de voedseltochten.
In de eerdere oorlogsjaren voeren we wel met een
roeiboot met zeiltuig van Vlaardingen naar Dordrecht om de familie daar
te bezoeken en een nachtje over te logeren voor we weer terugvoeren
(over de Oude Maas).

Mijn vader kon erg gesloten zijn, maar in de rol van gezinsman kon
hij zich op momenten goed uiten als zorgzaam en creatief vader en
echtgenoot. Trouwens dat uiten lukte ook wel in periodes in het varen.
Denk bijvoorbeeld aan zijn journaal op rijm. En je komt het tegen in de
ansichtkaarten, met korte teksten, die hij vanaf de Markab stuurde.

 

 


Hendrik Harber *1902 is ook kapitein geweest van de Constant.

Eigenaars van dit in 1932 door Scheepswerf Van der Werff uit Deest gebouwde schip zijn van 1932 tot 1938, Pieter 1874 en zijn zoon Hendrik Harber 1902 en van 1938 tot 1941 Hendrik Harber. In 1941 werd het schip door de Duitse bezetter in beslag genomen en ondergebracht bij Duitse rederij. Na de oorlog hebben de oorspronkelijke eigenaars haar terug gekregen, waarna het in 1948 verkocht werd. Van Roel Zwama (http://surf.to/shiplover) kreeg ik te horen dat de Constant in 1972 verkocht is en verhuist is naar Belgie. Dat is het schip gebruikt voor in de sportvisserij na wat aanpassingen onder de naam Bounty IV. Of het nog in de vaart is is onzeker.
Hieronder volgt een technische specificatie:

LXBXdiepte                 40,78 X 6,28 x2,36 meter
Inhoud:                        199 bruto registerton, 118 netto
Laadvermogen:            240 ton
Motor:                          2-cil 2-tact Bolnes, 110 PK
                                    1953: 200 PK 4-cil. 2-tact Bolnes
Snelheid:                     8,5 mijl
Bouw:                         Gebr. vd Werf, Deest, 1932
Bouwnummer:            190
Roepnaam:                 NKWV

Eigendom

1932-1938:            NV M.S. WOPO (directie: vader P. de Leeuw van Weenen en zoon H.H. de Leeuw van Weenen)
1938-1941:            H.H. de Leeuw van Weenen (roepnaam: PDLI)
1941-1945:            (Duitse eigenaar)(naam: Herta Johanne)
1948-1953:            F. Blaauw (naam: Constant)
1953-1972:            H. Engelsman (naam: Tanny)(roepnaam PHXU)
1972                     S.P.R.L. Bounty (Bount Ltd), te Ostende(naam: Bounty 4)


Verbouwd

1956 verlengd
1965 mast en laad- en loslier verwijderd
1972 omgebouwd voor sportvisserij


 

Carpe Diem

Hendrik Harber *1902 heeft het scheepje na de oorlog gekocht als ijzeren casco en toen omgebouwd naar een charterscheepje met 16 slaapplaatsen voorin, onder het bakdek, verdeeld over 8 hutten. Onder het achterdek was geen stahoogte. Toen het onderhoud teveel werd, heeft hij het schip verkocht, ongeveer in 1972. Rond 2008 is het schip nog gezien, maar de steven was inmiddels veranderd in een rechte vooruitvallende steven. Er hebben veel stoomscheepjes gevaren van ongeveer deze afmetingen, met vracht en als veerbootje. Het hoge bakdek bood dan ruimte voor passagiers. De grote rechthoekige raamopeningen die er oorspronkelijk waren wijzen ook op gebruik als passagiersruimte. Lengte over alles: 19,30 meter; breedte 3,68 m; diepgang 1,2 m.

 


 
Hendrik Harber *1902 is ook kapitein geweest van de Helene.
Hier heeft hij zelfs een lied over geschreven op de wijs van Ketelbinkie.
In de "Schuttevaer" van 16 juni 1951 is dit lied gepubliceerd. Lees er hier maar over:


Klik 2x op play (>) om de muziek te starten


Toen wij van Spaardam vertrokken
Met de HELEEN, de palingschuit
met reputatie in het verleden
En grootse plannen in het vooruit.
Wij hadden olie ingeladen
En proviand, dat was niet mis
Omdat een reisje naar Marseille
Toch ook geen peuleschilletje is.
Het was de tweede Januari
Te 20 uur IJmuiden uit
Met in ons hart een beetje weemoed
Maar met een opgewekte snuit.


De reis ging vlot dagen en uren,
De motor ronkte als weleer
Ook al belust op avonturen.
Wij zorgden goed voor vet en smeer.
Het zeiltje bij, ja dat ging prachtig,
De wind Zuidwest, de Zee stond hol.
Op het laatst de wind toch wat te krachtig,
Het zeil aan flarden, weg die lol.
Wij zochten toen een goede schuilplaats
Daar bij Startpoint juist om de hoek,
Daar werd het anker uitgeworpen
Wij dronken koffie aten koek

Na 40 uren anker wachten
Toen was het weerbericht weer goed
Wij draaiden toen ons anker binnen
Vertrokken weer met nieuwe moed.
't Beruchte golfje de Biscaya
Dat was ons heus niet slecht gezind
We pikten vaak een ouwe taaie
En voeren tamelijk gezwind
Tot bij dat Kaapje Einde der Aarde
Daar werd des nachts de rust verstoord
Een zeetje kwam door het venster binnen
Het werd een chaos ongehoord.
 
Wij gingen toen maar liggen steken
De kop op zee het fokje bij
Ons bootje leek soms wel een wasteil
Vol schuimend sop, geloof me vrij
Maar LEENTJE nam de hooge golven
En tornde dapper naar de top
Om dan weer in een dal te duiken
En dan opnieuw de kop weer op
Het schuim dat spatte tot de toplamp
Tot wind en zee weer kwam tot rust
Wij koersten toen weer naar het zuiden
Al langs de Portugese kust.
 
Des avonds 15 Januari
Toen werd Gibraltar gepasseerd
Er werden lichtseinen gewisseld
Een telegram gecommandeerd
De baas wist toen hoever we waren
We tuften verder blij van zin
De Spaanse kust baadde in zonneschijn
Wij haalden onze schade in
De logklok draaide lustig mijlen
De motor zong haar hoorbaar lied
Jaap kon weer schrobben, boenen dweilen
HELEENTJE slingerde toen niet.
 
De dekken van ons kleine bootje
Zo rood verroest van het pekelnat
Die kregen toen een smeertje olie
Het leek toen allemaal weer wat
Maar nimmer lachen voor het einde
De Golf Lyon staat slecht bekend
Wij moesten daar weer dekking zoeken
Voor het plots opduikende Serpent
Want in de tijd van 10 minuten
Was onze zee een zeepsopbad
Wij vonden schuil in Golfe Rosas
O zeg, hoe liefelijk klinkt dat.
 
We moesten toch maar weer proberen
De wind was plotseling naar huis
Maar nauwelijks om de hoek gekeken
Toen was het daar alweer niet pluis
Terug maar weer naar Golfe Rosas
Zij bood ons weer een nachtje rust
Het was vandaar nog 100 mijlen
Naar onze laadplaats Franse kust
Ten tweede male anker lichten
Maar 't serpent lag op de loer
We moesten weer gaan liggen steken
De mistrael is daar vast pandoer.


Maar aan alles komt een einde
Wij vervolgden onze vaar
De zee werd eventjes wat kalmer
De mistrael was weer wat bedaard.
Totdat Port de Bouc in zicht kwam
De storm brak toen nog weer eens los
Maar wij hadden er toen lak an
We waren toen in Golf de Foz
De loods had orders daar te wachten
Op aankomst van de baas Johan.
Dat is een noeste nijvere werker
Ondanks z'n leeftijd pakt die an.
 
De baas was daar al enkele dagen,
Hij had daar alles voorbereid.
Hem vergezelde een slanke dame
Voor de kapitein was het bed gespreid.
't Was 21 Januari
En Zondag was het bovendien
HELENE kwam voor het eerst in Martigues
Zij was voorheen daar nooit gezien
Wij werden vriendelijk ontvangen
De vissers waren zeer content
De paling was in het meer gevangen
Etang de berre welbekend
 
Nadat het maagje van Helene
Met paling volgeladen was
De bunkers vol met motorolie
Toen was de baas wat in z'n sas
Er volgde toen een krachtig afscheid
Het ging toen toch wel even gauw
Hem vergezelde weer die dame
Het was de kapitein z'n vrouw
Nog eventjes elkaar toe wuiven
Een goede reis behouden vaart
't Was 26 Januari
De thuisreis werd alweer aanvaard.

 
H.H. DE LEEUW VAN WEENEN
 




 

 

Terug naar boven


 

 

 

 

Een reactie op bovenstaande gegevens is zeer welkom.
Mail me op Mailadres is een plaatje tegen spam. emailadres overtikken dus alstublieft

 
 

Laatst bijgewerkt 12.03.2010